الجمعة، 18 ديسمبر 2015

هدوا النا س عشي بقلم الشاعر علاء زايد

هدوا النا س عشي

انا في الايام
طير حيران
بين الاغصان


بعد ما
هدوا الناس عشي
والدنيا بتشتي
والي فارسني
عملو الغربان
عش مكان
عشي
عيني ع الغلبان
دول طمعوا كمان
حتي ف قشي

باين ف ملامحي
اني بعاني ف ايامي
من جرحي
و
ماليه الاحزان
عيني
وباين فيهم دمعي

حتي اما اضحك
بحس ان الناس
حاسين انا انا ببكي
وبضحك علي نفسي
علشان اداري وجعي
انا طير حيران
بين الاغصان
بعد ما هدو
الناس عشي
والدنيا بتشتي
دورت علي
صغاري ووليفتي

ليلي ونهاري
ما خليتشي

ورفرفت ف السما بجناحي
وانا عليهم بنادي
ما لا قيتش
حد يسمعني
ولا بجناحه يشاورلي

انا طير حيران
بين الاغصان
بتدارا م الجار
بين الاشجار
لعيونه تشوفني
وبالرصاص
في عز النهار
يصطادني

باين ف عيوني
اني من يومي
من عز النوم
بتصحيني همومي
علي الامي
باين من نبرة صوتي
اني حابس
جوايا خوفي
واحلامي
لا تضيع مني
ومين غيرهم فاضللي

شايل ومخبي يا قلبي
وهفضفض ويا مين يعني
غير ويا دمعي
وهقول لمين سري
غير لليل
وقمري
وبشتكي من بختي
لربي
انا في الايام
طير حيران
بين الاغصان
بعد ما
هدوا الناس عشي
والدنيا بتشت

....................
علاء زايد
موثقه
من ديواني

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق