الأحد، 24 أبريل 2016

حين مر جرحى من هنا بقلم الشاعر احمد على فهيم




حين مر جرحى من هنا

بقلمى احمد على فهيم
================
طالت بنا السنين
نبكى بهمس الاْنئين
بشوق وحنين
عالماضى الحزين
والان انا بالمكان
اللى جمعنا زمان
اساله هل مر جرحى من هنا
فما عرف المكان من انا
هنا كانت الذكريات
فيه شدوالتنهيدات
هنا جلسنا ساعات
وكان كلامنا سكات
وعَودُ السوال امر جرحى من هنا
اجب ايها المكان اتعرف من انا
انا العاشق الولهان
اتايتك بشون وحنان
امثلى حيببى كان
ام انه نسى المكان
اجب امر جرحى من هنا
وهنا سمعت اقدام
صوتها تعزف انغام
فاخت لنفسى غمام
اختفى ورائه بسلام
واملى ان يمر جرحى من هنا
كى اشهد انى انا لازلت انا
انها هى اميرتى
اتت تحيى ذِكرتى
انها بعهدى محبوبتى
ما انسها البعاد محبتى
اتراها تسال المكان امر جرحى من هنا
ليتها تسال فانها يا مكان انا
لكنها ليست واحدها
وظنى انها بنتها
اجلستها عصخره جوارها
ورحت تهمس بصوتها
امر جرحى من هنا
فاجبت وما سمع احد عيرى انا
نعم مر جرجك من هنا
لكنك لا تدرين
ولن يجب ان تدرين
انى بجوارك هنا
كى تنعمى بالهنا
ويكفى انى عرفت من انا حين مر جرحى من هنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق