الاثنين، 23 نوفمبر 2015

فوفة قبل الزواج بقلم الشاعر طارق السيد


فوفة قبل الزواج
ياحبيبة قلبي يافوفّة
ياواكلة العقل وحفّة
أنا دايب دوب في هواكي
ياحبيبة قلبي ياخِفّة
إن قلت راح أوصف فيكي
في السحر المالي عنيكي
ولا الورد البلدي
إللي مورّد خديكي
ياحبيبة قلبي يافوفّة
إنتي المركب وأنا دفّة
على موج بحر الأحلام
بحر العسل إللي إتصفى
ياأم القد الميّاس
يامجننة كل الناس
إدلعي إمشي براحتك
دلعك ع العين والراس
ياحبيبة قلبي يافوفّة
في عز البرد أدفى
من نظرة عينك ليا
وتغمضي عينك أتطفى
يافوفّة ياكل ما ليا
يا نبع من الحنيّة
ياحبيبة قلبي ياروحي
ماتحني عليا شوية
ياحبيبة قلبي يافوفّة
إللي يحب ما يتخفى
أنا حاسس إني بحبك
ياحبيبتي وانا في اللفة
ياحبيبة قلبي تعالي
إنزلي م البرج العالي
يافوفّة تعبت خلاص
ريحي قلبي وبالي
بقلم طارق السيد

فوفّة بعد الزواج ههههههه
يافوفّة ياأكبر قفّة
عجيبة ولها ودنين
لو أعرف إنك قفّة
لابعد عنك بلدين
ليه تفتشي جيبي يافوفّة
دا أنا عيشتي معاكي بالدين
أصبحت زبون الرفّا
من بعد شياكتي سنين
بتدلدلي ليه الشِفّة
وبترفعي في الحاجبين
لو يوم أسأل بالصدفة
وديتي المصروف فين
لسانك زي المبرد
لا بيهدى ف يوم ولا يبرد
إلا اما يلف له لفّة
ف ودان كل السامعين
كفاية تقلتي الكفّة
يا بومة يا غراب البين
يارب تجيلك هفّة
تصبحي ويّا المجانين
بقلم طارق السيد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق