الأربعاء، 24 أغسطس 2016

فاقد الذاكرة بقلم إسلام عامر

فاقد الذاكرة
إسلام عامر
فاقد الذاكرة مش عارف أنا مين 
لقيت نفسى فى غرفة الانعاش
ببكى وقلبى حزين
جسمى كلة معدوم الحركة
جوة الجبس محبوس
وراسى ملفوفة بشاش
ناس كتيرة كانت حواليا
منهم اللى بيبكى عليا
ويتعاتبوا ويتحاسبوا ويتخانئوا
مين السبب فى اللى جرى ليا
ومن كتر الوجع صرخت
بأعلى صوت فيا
قلت كفاية حرام عليكم
أنا كنت لمين فيكم ضحية
بدأوا يعرفونى بنفسهم
ويورونى صورى معاهم كلهم
صرخت تانى وقلت
الناس دى انا معرفهاش
نزف الجرح فيا
جه الطبيب يكشف عليا
قال لهم حالته خطر
ومنعهم من الزيارة تانى ليا
ربنا كتب له عمر جديد وعاش
ادونى فرصة اعالجه
وترجع ذاكرته ليه
لوكنتوا بتحبوه
سيبوه وامشوا
علشان ربنا يشفية
مشيوا وسابونى لوحدى
وسابوا لى صور الذكريات
مافتكرتش حاجة منها خالص
ولا لحظة واحدة
من الماضى اللى فات
مافتكرتش غير
حاجة واحدة كنت بحسها
صورة منحوتة جوة قلبى
لانسانة كنت بحبها
رسمت صورتها على الجبس
أول ما ايدى اتحركت
مع انى
مش فاكر عنوانها واسمها
يامين يروح يقول لها
انى كتير محتاج لها
ودوايا فى قربى منها
هية الوحيدة اللى فاكرها
من الناس والدنيا كلها
علشان قلبى معاها
واحساسى وروحى عندها
فاقد الذاكرة
مش عارف أنا مين
لقيت نفسى
فى غرفة الانعاش
ببكى وقلبى حزين
فاقد الذاكرة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق