الأحد، 25 يونيو 2017

.. بدون ما اشتاق بقلم احمد عامر

.......... بدون ما اشتاق ....................
ولسه بحس 
من لمس الحرير أشيــــــــــــــــاء
وريحه جميله
بتمسى على العشـــــــــــــــــــــاق
وهمسة شوق على صدرى
ولمسة طوق كأنه غشــــــــــــــاء
يدارى ع الألم يهــــــــــدا
وتنبت بالعـــــــــــــــــيدان أوراق
بلون أخضر طريه وغضه
بتتغـــــــــــــــــــــــنى بها الأسماء
وريحة الفــــــــــــل تملانا
وحتى إن كنا بالأســــــــــــــــواق
أنادى عليكى ياسمــــــــرة
بتنسينى . وأكــــــــــــــون مستـاء
والقاكى بوقت الغروب نجمه
تضمينى وتحكيلى بحرف البـــــاء
بحبك . بموت وأحيا على حبك
والقانى بحــــــــــــــــــرف التـــاء
تعالى . تعالى بين رموش عينى
أغطيكى . تضمينى على إستحيـاء
واحس الجمر نار عشقك
منا عاشقـــــــك وهو الــــــــــــداء
ولو مره أخاف أحكى عن شوقى
تلفـــــــــــــى إديكى على طوقى
تروح عينـــك على جسمى
تبصيلى وتغوينى وتبتسمى
وأشـــــوف عينك بتهمسلى
ماتسقينى م الحنــــــــــــان ماتشاء
وألقى روحى بقت روحــك
ببحر العشــــــــــق هيمانه
والاقى ضلعى بضلـــوعك
تكونى حوا وانا آدم وفتنانة
بتفاحه على خدك .ورمانة
وصمت الجــــوع مدوخنى
وغنج الصـــــوت مدوبنى
تضمينى وبتنـــــــــــــادى
حبيبي صحيــــــــــــــــح عشقـانة ؟
وانا أضحك يابنت الإيه ياجــــنانى
صحيح حــــــــــــــــوا لها ماتشـاء
أتارينى م الحلم صاحتنى
وألقــــــــــــانى نفر تانى
أنا وحدى بعز الليل وأنا وحدى
ولسه بحس من الوجــــــــع أشيـاء
وأسمع صوت بعيد عنى يقربلى
دا صوت الست بيغنى عن العشاق
عن العشاق وصفولى عـن العشاق
وانا لســــــــــــه
يضيع عمـــــــرى بدون ما أشتاق

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق